BARON EMOTIONAL QUOTIENT-INVENTORY Y V (BARON EQ-I:YV)


Reuven Bar-On, Ph.D. & Jim Parker, Ph.D.
NL versie: Dr. Jan J.L. Derksen, Drs. Theo J.P.M. Bögels, Drs. Ankie Klein Herenbrink

Gebaseerd op het BarOn EQ-i™ model van Emotionele intelligentie. De BarOn EQ-i:YV™ helpt kinderen zich meer bewust te zijn van hun gevoelens en emoties en die van anderen, positiever naar zichzelf te zijn, beter met anderen overweg te kunnen, beter met problemen en stress om te gaan, zich makkelijker aan te passen, minder impulsief te zijn en zich prettiger te voelen. De BarOn EQ-i:YV™ bestaat uit of 60 items met 5 subschalen, die zich richten op de interpersoonlijke and intrapersoonlijke vaardigheden, stress management, adaptatie, en algemene stemming. Ook wordt een totaal EQ gegenereerd. Normen zijn geslachts- en leeftijdsspecifiek. De multidimensionele schalen raken alle kernaspecten van de volwassenenversie behalve zaken die zich richten op selectie en management development. Andere kenmerken zijn:
  • Eenvoudige afname en scoring
  • Overzichtelijke weergave van resultaten
  • Excellente validiteit en betrouwbaarheid
  • Positieve Impressie schaal ter controle
  • Correctiefactor om positieve antwoordstijl te corrigeren
  • Inconsistentie Index om inconsistente antwoordstijl te detecteren
Uit de MHS folder

"Psychologist, school counselors, social workers, and psychiatrists can all use the BarOn EQ-i:YV™ in their professional enviroments to identify and assess the emotional health of children and teenagers. The BarOn Eqi:YV™ is sure to be a remarkable asset to any professional working with children and youth.
The inventory is ideal for use in educational settings, such as elementary schools, middle schools, high schools, and technical schools to help school psychologists and counselors identify students who are at risk for developing emotional and behavioral problems cope with demands at school that could lead to underachievement, dropping out of school and/or the possible development of emotional and behavioral problems. Further, if the EQ profile indicates that respondent currently has poor skills in certain areas, counselors could advise the student participate in a skills training course appropriate to his or her needs within a school. It is recognized that the optimization of academic potential and life success involves the assessment and development of emotional and interpersonal skills, namely Emotional Intelligence".





Voor niet GZ-psychologen is deelname aan EQ-i certificeringsworkshop (3 dagen) noodzakelijk voor gebruik

Nederlandse normen beschikbaar voor 9-16 jarigen.

Nederlandse handleiding in ontwikkeling.

T-E webdesign: 2006
PEN
Psychodiagnostics